Ακτινίδιο: Ιταλοί και Έλληνες κοντράρουν στην αγορά της Κίνας, τρόποι διανομής προϊόντος

aktinidio pella

Έλληνες και Ιταλοί ανταγωνίζονται για να κερδίσουν την κινέζικη αγορά ακτινιδίων. Μικρότερες ποσότητες εξάγουν οι Γάλλοι που βρίσκονται όμως με διαφορά στην τρίτη θέση.

Όσον αφορά τις τιμές πώλησης ακτινιδίων στην Κίνα, τα ιταλικά πωλούνται στα 2,70 – 3 ευρώ το κιλό, τα ελληνικά 2,50 – 2,90 και τα γαλλικά 3,30 – 3,50. Αντίστοιχα τα κινέζικα ακτινίδια πωλούνται από 1,50 έως 2,50 ευρώ το κιλό.

Η έρευνα που εκπονήθηκε από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Σαγκάης δείχνει ότι η Ιταλία και η Ελλάδα κυριαρχούν με αξία εξαγωγών 27,1 εκατ. ευρώ και 3,5 εκατ. ευρώ αντιστοίχως το 2019, ενώ η ποσότητα που εξήγαγαν ανέρχεται σε 9,4 εκατ. κιλά και 2,4 εκατ. κιλά αντιστοίχως. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Γαλλία με 353 χιλιάδες κιλά (671 χιλιάδες ευρώ σε αξία).

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι ο κύριος ανταγωνιστής του ιταλικού ακτινιδίου, το οποίο όμως διατίθεται στην κινεζική αγορά σε ακριβότερη σε σύγκριση με το ελληνικό ακτινίδιο τιμή.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας εντείνεται ολοένα και περισσότερα τα τελευταία έτη, όχι μόνο ως προς τις εξαγωγές ακτινιδίων στην Κίνα αλλά και εντός της Ευρώπης. 

Τα ελληνικά ακτινίδια διατηρούν το πλεονέκτημα της ανταγωνιστικής τους τιμής καθώς είναι φθηνότερα από τα ιταλικά, αλλά τα τελευταία έτη η εκτεταμένη παραγωγή τους επί ελληνικούεδάφους, η βελτιστοποίηση της ποιότητάς τους και η ενίσχυση των χαρακτηριστικών τους μέσω καινοτόμων διαδικασιών καλλιέργειας δημιουργούν επιπλέον προστιθέμενη αξία, την οποία οι Έλληνες παραγωγοί έχουν σταδιακά ξεκινήσει να εκμεταλλεύονται προωθώντας τα ελληνικά ακτινίδια ως «premium» φρούτα, ισάξια με εκείνα των Ιταλών. 

Επίσης πολλοί παραγωγοί στρέφονται στην καλλιέργεια κίτρινων ακτινιδίων, στοχεύοντας στην αύξηση των πωλήσεων στις ασιατικές χώρες, οι οποίες προτιμούν ιδιαιτέρως τις ποικιλίες τύπου «SunGold».

«Οι ευρωπαϊκές εταιρείες και οι παραγωγοί που επιθυμούν να εισχωρήσουν στην κινεζική αγορά κρίνεται αναγκαίο να επιστήσουν την προσοχή τους στην ασφάλεια και στην υψηλή ποιότητα των φρούτων τους, καθώς πλέον οι κινέζοι καταναλωτές παρουσιάζουν ιδιαίτερες επιφυλάξεις μετά τα περιστατικά ανίχνευσης βακτηριακών νόσων σε εισαγόμενα ακτινίδια», επισημαίνει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Σαγκάης.

Δομή Αγοράς – Δίκτυα Διανομής
Ιδιαίτερα χρήσιμη για μία νεοεισερχόμενη ελληνική εταιρεία-παραγωγό ακτινιδίων στην κινεζική αγορά είναι η ενημέρωση ως προς τα ιδιαίτερα για τα δυτικά πρότυπα εγχώρια κανάλια διανομής τα οποία, εν έτει 2019, αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι για την επιτυχή εξαγωγή και διείσδυση στην Κίνα. 

Οι δύο πιο διαδεδομένοι τρόποι εξαγωγής φρούτων είναι είτε μέσω Χονγκ Κονγκ είτε με απευθείας εξαγωγή στην ηπειρωτική Κίνα. Συνίσταται η απευθείας εξαγωγή σε λιμάνια της ηπειρωτικής Κίνας, όπως αυτά της Σαγκάης και του Γκουάνγκτζου, ως η πιο ασφαλής και αποτελεσματική μέθοδος πρόσβασης στην αχανή κινεζική αγορά, ειδικά όταν πρόκειται για εξαγωγές φρούτων καθώς έτσι εξαλείφονται προβλήματα στην αποθήκευση και μεταφορά που συχνά παρουσιάζονται στην επιλογή μέσω του Χονγκ Κονγκ.

Η ηπειρωτική Κίνα προσφέρει τη δυνατότητα εξαγωγής μέσω των ζωνών ελεύθερου εμπορίου της Τιαντζίν, του Γκουανγκντόνγκ, της Φουτζιάν ή της Σαγκάης (εμπορική ζώνη του Γιανγκ-Σαν), στις οποίες οι χρόνοι επιθεώρησης και εποπτείας της ποιότητας των εισαγόμενων προϊόντων κυμαίνονται από 6 έως 48 ώρες, μειώνοντας κατά αυτόν τον τρόπο το κόστος για τους εισαγωγείς, διατηρώντας ταυτόχρονα τη φρεσκάδα των φρούτων και διασφαλίζοντας την άμεση παράδοση στους τελικούς καταναλωτές. Ο λιμένας της Σαγκάης αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή για εξαγωγές φρούτων εν συγκρίσει με άλλα μεγάλα λιμάνια πλησίον του Πεκίνου, διότι παρουσιάζει τόσο άριστη συνδεσιμότητα με οδικές αρτηρίες της ενδοχώρας όσο και απορροφητικότητα των φρούτων άμεσα από τις αγορές χονδρικής πώλησης πέριξ του λιμένα.

Οι ελληνικές εταιρείες-παραγωγοί ακτινιδίων καλούνται να επιλέξουν μεταξύ ενός ή περισσότερων επιλογών διείσδυση στην αγορά της Κίνας.

Πρώτη επιλογή είναι αυτή ενός τοπικού εισαγωγέα. Ένας κινέζος εισαγωγέας διαθέτει τα κατάλληλα δίκτυα με εγχώριους διανομείς και κυβερνητικούς φορείς, μπορεί να λειτουργήσει τόσο ως χονδρέμπορος όσο και ως διανομέας λιανικής, ενώ κατέχει την τεχνογνωσία ως προς τις διαδικασίες εισαγωγής και την τελωνειακή διαχείριση. Παράλληλα, ο εγχώριος εισαγωγέας δύναται να αντιπροσωπεύει και κατά αποκλειστικότητα ξένους εξαγωγείς ή εταιρείεςπαραγωγούς. 

Δεύτερη επιλογή για τους ξένους εισαγωγείς φρούτων είναι αυτή της απευθείας πώλησης του φορτίου στις αγορές χονδρικής (φρουταγορές) πλησίον των λιμένων εισαγωγής. Στη Κίνα υπάρχουν πάνω από 4.000 αγορές χονδρικής σε όλες σχεδόν τις πόλεις, με τη μεγαλύτερη αγορά γεωργικών προϊόντων «Xinfadi Agricultural Market» να βρίσκεται στο Πεκίνο, καλύπτοντας το 80% της συνολικής κατανάλωσης φρούτων στην πρωτεύουσα της Κίνας. Μια ακόμη σημαντική αγορά που βρίσκεται πλησίον του Χονγκ Κονγκ και της Σέντζεν, είναι η «Jiangnan Wholesale Fruit and Vegetable Market» του Γκουάνγκτζου, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο αγοραστή και διανομέα εγχώριων ακτινιδίων αλλά και εισαγόμενων ακτινιδίων. Όσον αφορά τη Σανγκάη, συναντώνται τόσο η αγορά «Huizhan Fruit & Vegetable Wholesale Market» η οποία από το 2013 λειτουργεί πλησίον του λιμένα ενισχύοντας τις εισαγωγές φρούτων, όσο και η φρουταγορά «Jiaxing Haiguangxing Premium Fruit Market» η οποία λόγω της στρατηγικής της τοποθεσίας εξυπηρετεί από το 2018 ολόκληρη την περιοχή στο δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ, με πληθυσμό 400 εκατομμυρίων. 

Ως επόμενη επιλογή προτείνεται η συνεργασία με σουπερμάρκετ, όπως τα «CRV», «Walmart», «Carrefour», τα οποία κατέχουν εδραιωμένα δίκτυα διανομής εντός της κινεζικής ενδοχώρας. Μέσω των εγχώριων σουπερμάρκετ οι ξένοι εισαγωγείς φρούτων έχουν την ευκαιρία για στοχευμένο μάρκετινγκ, ορθή τοποθέτηση του προϊόντος στο ράφι, ηλεκτρονικές πωλήσεις, ενώ ταυτόχρονα παρακάμπτονται επιπρόσθετες χρεώσεις από λοιπούς μεσάζοντες.

Μια ακόμη αξιοσημείωτη μέθοδος διείσδυσης στην κινεζική αγορά είναι η άμεση συνεργασία με εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίες κατέχουν περίοπτη θέση στις αγοραστικές συνήθειες των κινέζων πολιτών. Οι Κινέζοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις καθημερινές τους αγορές πολύ περισσότερο από ότι οι κάτοικοι των δυτικών χωρών. Πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως οι «Yiguo» και «FruitDay», πωλούν αποκλειστικά φρέσκα φρούταμε χρόνους παράδοσης μιας ή τριών ημερών.

Το ακτινίδιο παρουσιάζει μεγάλη προοπτική διείσδυσης στην κινεζική αγορά καθώς συμβάλλει στην υγεία και την ευζωία, απαιτούνται όμως περαιτέρω συντονισμένες προσπάθειες ανάδειξης και προβολής του.

Η αγορά της Σαγκάης αλλά και της ευρύτερης περιοχής φαίνεται θεωρητικά ότι παρουσιάζει ευκαιρίες για διείσδυση και τοποθέτηση του ελληνικού ακτινιδίου.

Τέλος πρέπει να τονίσουμε ότι οι εξαγωγές ελληνικών ακτινιδίων δεν επηρεάστηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού.

Πηγή

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*