ΤΡΑΓΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ 84χρονος στην Σκύδρα καταπλακώθηκε από τρακτέρ

Χωρίς τις αισθήσεις του εντοπίστηκε ένας άνδρας 84 ετών το βράδυ της Δευτέρας σε αγροτική περιοχή του Λουτροχωρίου του δήμου Σκύδρας.

Ο ηλικιωμένος άνδρας καταπλακώθηκε από τρακτέρ και βρέθηκε λίγο μετά τις 8.30 το βράδυ.

Στο σημείο έσπευσαν τρεις πυροσβέστες με ένα όχημα και ένα ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.

Για τις ακριβείς συνθήκες του θανάτου του 84χρονου διενεργείται έρευνα από το Αστυνομικό Τμήμα Σκύδρας.

Το τραγικό δυστύχημα έρχεται να προστεθεί σε μια μεγάλη λίστα παρόμοιων αγροτικών (θα τα χαρακτήριζε κάποιος) δυστυχημάτων που συμβαίνουν δυστυχώς συχνά στις αγροτικές περιοχές, με την χρήση των παλαιών τρακτέρ που δεν διαθέτουν του νέου τύπου κουβούκλια, ούτε την προστατευτική αψίδα που θα μπορούσε να προστατεύσει τον οδηγό του σε περίπτωση ανατροπής.

Δυστυχώς στην Πέλλα, σ’ ένα νομό με χιλιάδες εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης το «θανατηφόρο» αυτό πρόβλημα είναι συχνό και έχει θύματα και νέους αγρότες.

ΥΠΑΡΧΕΙ ΝΟΜΟΣ – ΣΕ ΣΥΝΕΧΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ   

Κι όμως από το 1999 είναι υποχρεωτική η τοποθέτηση προστατευτικού κουβούκλιου ή αψίδας στα παλαιά τρακτέρ που κυκλοφορούσαν πριν το 1998. Οι αυλές πολλών σπιτιών στην ύπαιθρο είναι γεμάτες τέτοια οχήματα, που οι ιδιοκτήτες τους τα χρησιμοποιούν για μικρές αγροτικές δουλειές, που δυστυχώς αποδεικνύονται επικίνδυνες.

Κι όμως από το 1999 έως σήμερα δίνονται συνεχείς 5ετείς παρατάσεις, ώστε να υποχρεωθούν οι κάτοχοι παλαιού τύπου τρακτέρ να τοποθετήσουν προστατευτικά κουβούκλια (θάλαμο, αψίδα, πλαίσιο). 23 χρόνια παράταση, 23 χρόνια συνενοχή της Πολιτείας που καταλήγει σε εκατοντάδες θανατηφόρα δυστυχήματα σε όλη τη χώρα.

Το πρόβλημα είναι γνωστό. Τα παλαιά τρακτέρ δεν τηρούν την κείμενη νομοθεσία, παρόλα αυτά αποτελούν το απαραίτητο εργαλείο φτωχών αγροτών που αδυνατούν να τα αντικαταστήσουν. Με συνέπεια να παίζουν καθημερινά την ζωή τους κορώνα γράμματα, ειδικά όταν βρέχει και τρέμουν για την ζωή τους λόγω πιθανής ανατροπής του τρακτέρ τους. Παρά τις υποσχέσεις και τα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης δεν υπήρξε μια ουσιαστική πολιτική στήριξης των αγροτών που διαθέτουν λίγα στρέμματα και ελάχιστα χρήματα για να μετατρέψουν το τρακτέρ τους σε ασφαλές όχημα.

Αρχικά λοιπόν δόθηκε μια περίοδος προσαρμογής έως τις 31-12-1999 και σταδιακά συνεχίστηκαν οι παρατάσεις μέχρι σήμερα. Ο σημαντικότερος λόγος που εξακολουθεί να δίνεται η παράταση είναι ότι δεν υπάρχουν στην αγορά εγκεκριμένες ΔΠΕΑ (Διατάξεις προστασίας έναντι ανατροπής για τους διαξονικούς γεωργικούς ελκυστήρες) για όλους τους τύπους διαξονικών ελκυστήρων που κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια. Και τι απαιτείται για τον τερματισμό των παρατάσεων; Βασικό η απογραφή των διαξονικών ελκυστήρων. Σήμερα η απογραφή γίνεται στις Περιφέρειες αλλά δεν υπάρχει ενιαίο μηχανογραφικό σύστημα (τόσο χρόνια μετά;) ώστε να υπάρχει εικόνα για το πόσοι και ποιοι τύποι ελκυστήρων κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια!!!

Είναι προφανές ότι οι αγρότες που αδυνατούν να αντικαταστήσουν τα τρακτέρ τους ή να προσθέσουν προστατευτικό κουβούκλιο δεν το κάνουν επειδή θέλουν να παίζουν την ζωή τους κορώνα γράμματα. Δεν το κάνουν γιατί ίσως αδυνατούν οικονομικά. Αυτό σίγουρα μπορεί να ελεγχθεί και να βεβαιωθεί μέσω της καταγραφής πια της αγροτικής γης και παραγωγής. Άρα υποχρέωση της Πολιτείας είναι να προστατεύσει με κάθε τρόπο αυτούς τους ανθρώπους που δεν έχουν άλλο τρόπο να ζήσουν παρά τις μικρές αγροτικές τους εργασίες. Άλλωστε τα καινούργια τρακτέρ των πλούσιων αγροτών ξεπερνούν σε κόστος τα 100χιλιάδες ευρώ.

Δυστυχώς σε αυτή την ιστορία ένα μερίδιο ευθύνης υπάρχει και στους παλαιούς αγρότες που δεν θέλουν και δεν μπορούν να αγοράσουν νέο τρακτέρ, ζητώντας συστηματικά να παίρνει παράταση ένα τόσο σοβαρό για την προστασία τους μέτρο.

Ευθύνη και στους αντιπροσώπους πώλησης τέτοιων αγροτικών μηχανημάτων που ζήτησαν να μην ισχύσει ακόμη ο νόμος, ειδικά για την μεταβίβαση αυτών των παλαιών τρακτέρ εφόσον έχει μεγάλο κόστος, η τοποθέτηση της αψίδας που πρέπει να είναι και πιστοποιημένη όπως σε κάθε προηγμένο ευρωπαϊκό κράτος.

Είναι γνωστή η διαμαρτυρία αγροτών μέσα στο 2022 από την περιοχή της Θεσσαλονίκης, που αναζητούσαν ένα παλιό τρακτέρ για να κάνουν τη δουλειά τους, ελλείψει και εργατών στην περιοχή. Κάτι που οδήγησε τελικά και σε άλλη παράταση εφαρμογής του νόμου;

«Άρθρο 1: H υπό στοιχεία οικ. 11337/Γ3Β/2365/27-05-2009 απόφαση του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τροποποιείται ως ακολούθως: Η παρ. β του άρθρου 9 αντικαθίσταται ως εξής: «β) Οι γεωργικοί ελκυστήρες που έχουν ταξινομηθεί ή απογραφεί πριν τις 21-05-1998 και δεν φέρουν διάταξη προστασίας έναντι ανατροπής εγκεκριμένου τύπου, υποχρεούνται όπως εφοδιασθούν με αυτή μέχρι και την 31-12-2022. Οι διατάξεις προστασίας έναντι ανατροπής εγκρίνονται σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που ορίζονται στην παρ. Β του άρθρου 3 της υπό στοιχεία 11338/Γ4/2366/27-05-2009 (Β΄ 1156) υπουργικής απόφασης».

Άρθρο 2: Η παρούσα απόφαση αρχίζει να ισχύει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. ».

Αυτό που φαίνεται από την εν λόγω απόφαση είναι ότι, αν κάποιος έχει τρακτέρ με άδεια πριν το Μάιο του 1998  και θέλει να το μεταβιβάσει, από την 01.01.23 δεν θα μπορεί. Ίσχυσε κάτι τέτοιο; Ή παραμείναμε στις παρατάσεις;

Πάντως παρά τα θανατηφόρα δυστυχήματα και τους ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους καταπλακωμένοι από το τρακτέρ τους, διατυπώνεται από αρκετούς το αίτημα να δοθεί μια νέα παράταση, αφού όπως φάνηκε από την εμπειρία ενός ακόμη χρόνου, ότι δεν καταφέραμε να εφαρμόσουμε την διαδικασία εγκατάστασης αψίδας προστασίας. Η τελευταία παράταση δόθηκε έπειτα από αίτημα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), στην εφαρμογή του Νόμου ΔΓ C47/23.04.1998 που προβλέπει την υποχρεωτική τοποθέτηση Διάταξης Προστασίας Έναντι Ανατροπής (ΔΠΕΑ) στους παλαιούς γεωργικούς ελκυστήρες που εφοδιάστηκαν με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν την 21-5-1998 (η εν λόγω απόφαση είναι η Γ3Β 173/44559-11.02.2021/ΦΕΚ 696 Β 2021).

Βασικό πρόβλημα, ήταν τόσο η εξεύρεση προμηθευτών-κατασκευαστών (23 χρόνια μετά), όσο και η απουσία ειδικού φορέα πιστοποίησης, για τέτοιου είδους αψίδες. Η εν λόγω απόφαση περί παράτασης προβλέπει ότι είναι δυνατόν να κατασκευαστούν και να εγκριθούν νέου τύπου ΔΠΕΑ από ενδιαφερόμενους μεμονωμένους και ανεξάρτητους κατασκευαστές, μηχανουργεία, ειδικούς μηχανικούς και άλλους επαγγελματίες οι οποίοι αναλαμβάνουν τις απαιτούμενες από τον νόμο ευθύνες και υποχρεώσεις του κατασκευαστή. Ωστόσο, για να εγκριθούν οι νέου τύπου ΔΠΕΑ απαιτείται δοκιμή που γίνεται από πιστοποιημένους για το σκοπό αυτό φορείς. Η διαδικασία είναι περίπλοκη όπως περιγράφουν άνθρωποι της αγοράς και έτσι, αν και ήδη στη χώρα μας έχουν λάβει ορισμένοι έγκριση ΔΠΕΑ ελληνικής κατασκευής, δεν είναι αρκετοί ώστε να καλύπτουν τον μεγάλο αριθμό παλαιών μοντέλων ελκυστήρων. Η δε κάλυψη, δεν είναι τέτοια που να εξυπηρετεί όλα τα αγροτικά κέντρα της επικράτειας.

Ακόμη μια τραγική διαδικασία που αφορά την προστασία των ανθρώπων μας, καταλήγει σε ένα φιάσκο όπου όλοι έχουν και δεν έχουν ευθύνη, σε μια πολιτεία που δεν είναι ποτέ έτοιμη να εφαρμόσει κάτι άμεσα και ολοκληρωμένα και σε μια μεγάλη ομάδα πληθυσμού που εξακολουθεί να θρηνεί τους δικούς της ανθρώπους, που πήγαν για μια μικρή δουλειά στο χωράφι και δεν γύρισαν ποτέ σπίτι…

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*