
Ανοιχτό αφήνει το ενδεχόμενο αυξήσεων στα τιμολόγια του νερού σε ποσοστό έως και το επίπεδο του πληθωρισμού πιθανότατα εντός του 2025 η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με φόντο τη λειψυδρία, αλλά και δεδομένης της αλλαγής στη μέθοδο κοστολόγησης και τιμολόγησης του πόσιμου ύδατος.
Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων κλιμακωτές χρεώσεις, κοστολόγηση ανά γεωγραφική περιοχή, αλλά και «πέναλτι» για τις περιπτώσεις αφανών διαρροών.
Ερωτηθέντες σχετικά κατά την παρουσίαση των μέτρων για τη λειψυδρία, τόσο ο υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, όσο και η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ παρέπεμψαν στις αποφάσεις που θα λάβει επί των προτάσεων των παρόχων για τα τιμολόγια η υπό στελέχωση Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) χωρίς ωστόσο να αποκλείσουν το ενδεχόμενο ανατιμήσεων στα τιμολόγια.
«Στην ΚΥΑ το όριο είναι ο δείκτης τιμών καταναλωτή υπό κανονικές συνθήκες», ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης παραπέμποντας στην ΡΑΑΕΥ, η οποία θα ελέγξει τα αιτήματα των παρόχων που πρέπει να είναι αιτιολογημένα: «Η κουβέντα για τις ανατιμήσεις είναι δημοσιογραφική. Αντιλαμβάνομαι την ελκυστικότητά της, αλλά δεν αφορά το υπουργείο, το οποίο δημιουργεί ένα πλαίσιο», τόνισε συμπληρώνοντας ότι ούτως ή άλλως η προβλεπόμενη διαδικασία είναι αρκετά αυστηρή και κατά συνέπεια θα απαιτηθεί κι αρκετός χρόνος για να εφαρμοστεί.
Οι προβλέψεις, πάντως, της ΚΥΑ είναι πολύ συγκεκριμένες και προοιωνίζονται αυξήσεις στο μέλλον τόσο στην Αθήνα όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Η υπό έκδοση ΚΥΑ κοστολόγησης – τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος θα έχει σαφείς και διαφανείς κανόνες σύμφωνα με την Οδηγία 2000/60 που απαιτεί πλήρη ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος και συγκεκριμένα προβλέπει ότι:
- τα τιμολόγια καθορίζονται από τον πάροχο και ελέγχονται από την ΡΑΑΕΥ
- τα τιμολόγια δεν μπορούν, ως γενικός κανόνας, να αυξηθούν περισσότερο από τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή
- τη δυνατότητα καθορισμού διαφορετικών τιμών ανά περιοχή
- την κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με τα επίπεδα κατανάλωσης με υποχρέωση η πρώτη κλίμακα κατανάλωσης να είναι οικονομικά προσιτή και να καλύπτει τις ανάγκες διαβίωσης του πληθυσμού
- την ύπαρξη ειδικού τιμολογίου για συγκεκριμένους χρήστες όπως οι δημόσιες κοινωνικές υποδομές, τα ευάλωτα νοικοκυριά και οι πολύτεκνες ή τρίτεκνες οικογένειες
- την ύπαρξη κανόνων για τη χρέωση των αφανών διαρροών
- την καταμέτρηση της κατανάλωσης ύδατος τουλάχιστον 3 φορές κατ’ έτος
- τον έλεγχο της εφαρμογής των κανόνων από τη ΡΑΑΕΥ.
Μένει να φανεί ο αντίκτυπος που θα έχει η ΚΥΑ στα τιμολόγια ύδρευσης ανά περιοχή, καθώς αυτή τη στιγμή ακόμα και στην Αθήνα η αντικατάσταση των υφιστάμενων υδρομετρητών με «έξυπνους» βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο.
Και ασφάλιση των αφανών διαρροών
Η ΕΥΔΑΠ, πάντως, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλός της, Χάρης Σαχίνης στο περιθώριο της συνέντευξης τύπου ετοιμάζει πρόγραμμα …ασφάλισης των αφανών διαρροών: «Στόχος είναι να μπορεί κάποιος πάρα πολύ φτηνά να ασφαλιστεί για τις αφανείς διαρροές. Θα αναμείνουμε να δούμε τι θα προβλέπει οριστικά η ΚΥΑ για το θέμα», τόνισε απαντώντας σε ερώτηση του «Εθνους» για το ζήτημα που έχει κοστίσει ακριβά σε αρκετούς καταναλωτές μέχρι σήμερα. Ανέφερε μάλιστα ότι το ποσό της ασφάλισης θα μπορούσε να ανέλθει στο 1 ευρώ ανά τρίμηνο.
Έως σήμερα, πάντως, από το σύνολο των 2,2 εκατομμυρίων μετρητών που σκοπεύει να αντικαταστήσει η ΕΥΔΑΠ, έχουν εγκατασταθεί περίπου 80.000, ενώ πλέον αποφασίστηκε η συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ για την αποστολή των δεδομένων μέσω της «επικοινωνίας» των έξυπνων μετρητών των δύο παρόχων.
Η μελέτη εφαρμογής έχει ξεκινήσει ώστε να προχωρήσει κάποια στιγμή ο σχετικός διαγωνισμός ο προυπολογισμός του οποίου ανέρχεται σε 300 εκ. ευρώ. Ο ρυθμός αντικατάστασης που έχει αποφασιστεί είναι περίπου 220.000 μετρητές το χρόνο.
Μέτρα περιορισμού στην κατανάλωση
Ανοιχτό παραμένει και το ενδεχόμενο μέτρων περιορισμού στην κατανάλωση εξαιτίας του φαινομένου της λειψυδρίας, όπως είχε συμβεί και το 1992, αλλά όχι γι΄αυτή τη χρονιά καθώς η ενεργοποίησή τους θα γίνει μόνο εφόσον η χώρα διανύσει και τρίτη άνυδρη και ξηρή χρονιά.
«Θα δούμε για ένα χρόνο τι θα γίνει, αν θα έχουμε πάλι μια ακραία χρονιά και τότε θα είμαστε έτοιμοι όταν χρειαστεί να παρέμβουμε», ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης.
Προσέθεσε ότι για την ώρα το υπουργείο ζητά κατανάλωση με μέτρο, η οποία «πρέπει να γίνεται, ασχέτως με τη διαθεσιμότητα νερού. Η μετρημένη κατανάλωση είναι ένας γενικός κανόνας ζωής. Ωστόσο, αν έχουμε άλλη μία κακή περίοδο ανομβρίας, μπορεί να εξετάσουμε τη λήψη και άλλων μέτρων που να περιορίζουν την κατανάλωση, για να έχουμε ασφάλεια, με την πιθανότητα ότι θα είναι πιο ακραία τα φαινόμενα, από τα ακραία που αντιμετωπίσαμε. Ζούμε σε μία περίοδο πολύ μεγάλης αβεβαιότητας».
Ερωτηθείς, πάντως για τις πισίνες στις άνυδρες περιοχές και την ενδεχόμενη απαγόρευση χρήσης τους, ο κ. Σκυλακάκης επεσήμανε ότι οι ιδιοκτήτες τους θα μπορούσαν να στραφούν στο θαλασσινό νερό καθώς, όπως είπε, «εάν η διαχείριση είναι σωστή, δεν αποτελεί πρόβλημα για το υδάτινο δυναμικό».
Πρωταγωνιστικό ρόλο σε ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ – Τί θα γίνει με τις ΔΕΥΑ
Παράλληλα θα προχωρήσει εντός του φθινοπώρου και η ψηφιση του νομοσχεδίου που αφορά την ύδρευση και αποχέτευση της περιφέρειας και τη μεταρρύθμιση για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις (ΔΕΥΑ).
Θα προχωρήσουν οι σχετικές συγχωνεύσεις ώστε ο αριθμός τους από ένα σύνολο 294 επιχειρήσεων να μειωθεί κατά το 1/4 με μία ανά Περιφερειακή Ενότητα στην ηπειρωτική χώρα, αλλά και κίνητρα για περαιτέρω συνενώσεις.
Το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει την επέκταση της ΕΥΔΑΠ τουλάχιστον σε λοιπή Αττική/Κορινθία/Βοιωτία/Φωκίδα και της ΕΥΑΘ τουλάχιστον σε λοιπή Θεσσαλονίκη/Χαλκιδική αλλά και την …υιοθέτηση των νησιών που αντιμετωπίζουν οξεία κρίση λειψυδρίας, όπως οι Κυκλάδες, από την ΕΥΔΑΠ, υπό την οποία θα βρεθούν οι κατά τόπους ΔΕΥΑ με εύλογη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Επιπλέον θα ενεργοποιηθεί η ΕΥΔΑΠ Νήσων για την υποστήριξη νησιών και Κρήτης για την εκτέλεση μεγαλύτερων έργων όπου οι πάροχοι είναι αδύναμοι και εμφανίζουν ανεπαρκή εισπραξιμότητα που βάσει των στοιχείων σήμερα μπορεί να φτάνει έως και στο 85%.
Βάσει των στοιχείων της σχετικής πλατφόρμας, παρατηρούνται μεγάλες διαρροές στα δίκτυα: το 2019 (κατά δήλωση των ΔΕΥΑ που συμπληρώνουν τα στοιχεία), το συνολικό ποσοστό απωλειών κυμαινόταν από 9,5-62% με την μέση τιμή να ανέρχεται στο 35,6%. Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει συστηματική καταγραφή των απωλειών σε αρκετές περιπτώσεις καθώς δεν παρακολουθείται η συνολική κατανάλωση και υδροληψία.
Προκειμένου να λειτουργήσουν οι ΔΕΥΑ μάλιστα το κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνει ευνοϊκό διακανονισμό του 75% των χρεών των παρόχων προς τη ΔΕΗ με ένα κονδύλι ύψους 250 εκ. ευρώ από το υπουργείο.
Κάντε το πρώτο σχόλιο