Θα πάρουν «φωτιά» καύσιμα και ρεύμα – Έρχονται αυξήσεις μέχρι και 70%.

Η παράνοια του «δεν φύσηξε πολύ» και του «είχαμε πολύ φτηνό ρεύμα», είναι οι δυο σημαντικοί λόγοι!!! για τους οποίους θα καούμε στους νέους λογαριασμούς μετά τις εκλογές και στα καύσιμα και στο ρεύμα. Αν κάτι χαρακτηρίζει την αγορά υγρών καυσίμων, είναι η διακύμανση σε σχέση με τη χονδρική αγορά. Παρ’ όλα αυτά, μπορεί κανείς να συγκρίνει τις τιμές ανά έτος. Η 15η Μαΐου ως ημερομηνία αναφοράς και, όπως προκύπτει, το 2024 υφίσταται αύξηση της τιμής της βενζίνης 95 οκτανίων σε σχέση με το 2017 κατά 22,56% και του πετρελαίου κίνησης κατά 23,92%!

Αυτό που μένει ως σταθερή συνιστώσα στην Ελλάδα είναι οι φόροι που τίθενται πάνω στη λιανική τιμή. Πρόκειται για τη μεγάλη αφαίμαξη, αφού χωρίς υγρά καύσιμα δεν υφίσταται μετακίνηση.

Ούτε λίγο ούτε πολύ, αν συγκεντρώσεις τους άμεσους και έμμεσους φόρους (ΦΠΑ και Ειδικός φόρος Κατανάλωσης – ΕΦΚ), προκύπτει ότι ο καταναλωτής πληρώνει 65% επί της εκάστοτε πωλούμενης τιμής. Αν δηλαδή ένα λίτρο βενζίνης κοστίζει 2 ευρώ, τότε το 1,3 ευρώ είναι ο φόρος που εισπράττει το κράτος!

Συγκεκριμένα ο ΕΦΚ επί των υγρών καυσίμων, που υπολογίζεται σε σταθερό ποσό ανά 1.000 λίτρα: βενζίνη 700 ευρώ ή 0,7 ευρώ/λίτρο, πετρέλαιο κίνησης 410 ευρώ ή 0,41 ευρώ/λίτρο. Επιπρόσθετα έρχονται ο ΦΠΑ, το ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, η εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών και το Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών. Αυτό το πακέτο ακριβαίνει το λίτρο κατά 53%. Αν σε όλα αυτά συνυπολογιστούν οι φόροι από το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρο) και το κέρδος των πρατηριούχων, τότε προκύπτει το 65% επί της τελικής τιμής λιανικής πώλησης!

Όταν έχεις πληθωριστική έκρηξη και θες να στηρίξεις την κοινωνία και την πραγματική οικονομία τι κάνεις; Πολύ απλά μειώνεις έστω προσωρινά τη φορολογική επιβάρυνση. Ακριβώς επειδή η κυβέρνηση δεν το έπραξε, είμαστε η χώρα με την πιο ακριβή βενζίνη στην Ευρώπη σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα.

Πληρώσαμε ρεύμα μέχρι και 400% πάνω

Τι συνέβη και διαμορφώθηκε αυτή η αισχρή κατάσταση με τη χονδρική αγορά ρεύματος; Γιατί καταγράφεται τέτοια δυσθεώρητη αύξηση της τάξης του 52,11% στην τιμή της μεγαβατώρας από το 2017 (57,003 ευρώ) σε σχέση με το 2023 (119,009 ευρώ); Τι προκάλεσε αυτή την κατάσταση; Η απάντηση βρίσκεται σ’ αυτά που έπραξε το οικονομικό επιτελείο του Μαξίμου μαζί με το Υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη που ανέλαβε την εργολαβία καταστροφής της κοινωνίας και της πραγματικής οικονομίας ήδη από το 2019!

Το πρώτο είναι η απολιγνιτοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Το 2019, την ίδια χρονιά που η Γερμανία κατασκεύαζε μια υπερσύγχρονη λιγνιτική μονάδα, η Ελλάδα αποφάσιζε με το πρόσχημα της πράσινης ενέργειας να κλείσει την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από λιγνίτη. Σαν να μην έφτανε αυτό, τον Νοέμβριο του 2021 οι ίδιοι άνθρωποι έθεσαν σε εφαρμογή το περιβόητο targetmodel, τον αλγόριθμο δηλαδή από τον οποίο εξάγεται η λιανική τιμή πώλησης της κιλοβατώρας σε σχέση με τη χονδρική τιμή της μεγαβατώρας.

Ο κύριος πολλαπλασιαστής που πυροδότησε την αισχροκέρδεια ήταν το γεγονός ότι το ρεύμα, απ’ όποια πηγή κι αν παραγόταν, κόστιζε όσο το καύσιμο που αποτελούσε το μεγαλύτερο ποσοστό στο μείγμα. Αφού λοιπόν ο λιγνίτης, που πριν από το 2019 αποτελούσε σε ποσόστωση περίπου το 50% του μείγματος (υδροηλεκτρικά, ΑΠΕ, φυσικό αέριο κ.λπ.), είχε μειωθεί σε ποσοστά μικρότερα του 10%, κυριάρχησε το φυσικό αέριο (πάνω από 40%/ημέρα).

Έτσι, για παράδειγμα η παραγωγή ρεύματος από υδροηλεκτρικά εργοστάσια, που είχε μηδενικό κόστος –οι επενδύσεις της ΔΕΗ είχαν αποπληρωθεί–, κόστιζε όσο το φυσικό αέριο που είχε πάρει την ανιούσα στο Χρηματιστήρια Ενέργειας.

Ήταν το δώρο της κυβέρνησης όμως σε βάρος της κοινωνίας! Με τιμές και τιμολόγιο που δεν θα μπορέσει να αντέξει ο καταναλωτής.

 

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*