Αλεξάνδρειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών «Η Μουσική συμβάλει στη δημιουργία σκεπτόμενων ανθρώπων» επισημαίνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής

Πώς θα ήταν ο κόσμος μας χωρίς τη μουσική;

Και πόσο μοναδικά όμορφος είναι τελικά, με την μουσική και τους ήχους.

Πόσο σημαντική είναι η παρουσία μελωδίας στην καθημερινότητά μας.

Και πόσο αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας είναι αυτή η μουσική. Είναι αλήθεια πως η ευφυΐα έχει σχέση με τον ρυθμό και τις νότες; Η μουσική δεν παύει να είναι μια ξεχωριστή τέχνη έκφρασης που χαρίζεται απλόχερα σε όλους, αρκεί να την αγαπήσουν.

Ο Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Ιωάννης Ανδρόνογλου βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στο τιμόνι της διεύθυνσης του Αλεξάνδρειου Δημοτικού Ωδείου Γιαννιτσών, ενός από τους μεγαλύτερους φορείς σπουδών μουσικής με επαγγελματική αποφοίτηση για όποιον το επιθυμεί.

Μαζί του λοιπόν θα μιλήσουμε για τη σημασία της μουσικής και την αξία σπουδών σε ένα Ωδείο, όπως το Αλεξάνδρειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών του δήμου Πέλλας. Για την ιστορία που ξεκινά πολλά χρόνια πριν…

Ιδρύθηκε το 1979 χάρη στην πρωτοβουλία συμπολιτών μας και ξεκίνησε τη λειτουργία του ως ιδιωτικό με την ονομασία «Αλεξάνδρειο Ωδείο». Το 1985 περιήλθε στον τότε Δήμο Γιαννιτσών, μετονομάστηκε σε «Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών» και αναγνωρίστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού ως επίσημο, εκπαιδευτικό, μουσικό ίδρυμα.

Σήμερα, διδάσκονται:

Πιάνο, Κλασσική κιθάρα, Βιολί Ακορντεόν, Αρμόνιο, Μπουζούκι, Τρομπέτα, Κλαρινέτο, Φλάουτο, Γαλλικό Κόρνο, Τρομπόνι, Τούμπα, Ποντιακή λύρα, Παραδοσιακά Κρουστά, Drumset, Φωνητική Τέχνη, Θεωρία και Ανώτερα Θεωρητικά της Ευρωπαϊκής Μουσικής, Βυζαντινή Μουσική, Μουσική Προπαίδεια, ενώ στο πλαίσιο λειτουργίας του δραστηριοποιούνται τα εξής μουσικά σύνολα:

Μαθητική Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής

Νεανική Χορωδία

Δημοτική Χορωδία

Φιλαρμονικές

Με την επιτυχημένη ιστορία χρόνων του Ωδείου Γιαννιτσών και τους χιλιάδες μαθητές που φοίτησαν σε αυτό όλα αυτά τα χρόνια επιβεβαιώνεται ότι «η μουσική εκπαίδευση διαμορφώνει νέους που αισθάνονται, σκέφτονται,  πράττουν. Καλλιεργεί τη ψυχή και το πνεύμα του παιδιού, προσφέρει ψυχαγωγία. Μέσω των μουσικών συνόλων αναπτύσσεται ο βαθμός κοινωνικοποίησης και ομαδικού πνεύματος του μικρού μαθητή».

ΕΡΩΤ.: Λένε πως η μουσική και η γνώση ρυθμού έχει άμεση σκέψη με την ευφυΐα του ανθρώπου. Έχει δόση αλήθειας αυτό;

ΑΠΑΝΤ.: Ευφυΐα δεν είναι ο «εξυπνακισμός», αλλά η εκ βαθέων σκέψη και ανάλυση των πραγμάτων και γεγονότων. Ο αναστοχασμός αποτελεί βασικό στοιχείο της μελέτης της μουσικής όπως και η ενδοσκόπηση. Αυτά τα δύο στοιχεία λοιπόν οδηγούν σε σκέψη πέραν της επιφάνειας και της φαινομενικής αντίληψης των όσων συμβαίνουν ανά περιόδους. Αν η ευφυΐα προσδιορίζεται ως στοιχείο του σκεπτόμενου πολίτη, τότε η απάντηση είναι καταφατική.

ΕΡΩΤ.: Το Αλεξάνδρειο Ωδείο του δήμου Πέλλας πόσα τμήματα οργάνων αριθμεί σήμερα και ποιο όργανο μουσικής είναι πιο δημοφιλές;

ΑΠΑΝΤ.: Το Ωδείο αριθμεί περί τα έντεκα μουσικά γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στους κόλπους του. Τη δημοφιλία την καθορίζει η οικονομική κατάσταση που επικρατεί. Μπορεί να ειπωθεί ότι αυτό συμφέρει κυρίως σε περιόδους κρίσης, τα μουσικά όργανα που έχουν φθηνή αγοραστική αξία εν πρώτοις.  Από πλευράς διεύθυνσης του Ωδείου επιχειρείται ο πλουραλισμός και η ισόρροπη ανάπτυξη (από πλευράς προτίμησης εκ μέρους του σπουδαστικού κοινού) όλων των μουσικών γνωστικών αντικειμένων.

ΕΡΩΤ.: Είναι γνωστή η φράση «βαριέμαι τα θεωρητικά» ή «δεν μπορώ να μάθω παρτιτούρες» άρα θέλω να μάθω μουσική, αλλά αποφεύγω το Ωδείο. Πόσο σωστό είναι αυτό;

ΑΠΑΝΤ.: Το ωδείο δεν αναφέρεται μόνον σε υποψήφιους σπουδαστές που επιθυμούν να εξελιχθούν σε επαγγελματίες δασκάλους της μουσικής ή σολίστες, αλλά και σε σπουδαστές που θα ήθελαν να έχουν τις βασικές γνώσεις της μουσικής και του τρόπου χειρισμού κάποιου μουσικού οργάνου προς ερασιτεχνική ενασχόληση.  Συνηθίζω να αναφέρω το εξής απλό (έως και απλοϊκό) παράδειγμα: Χρειάζεται να είναι κάποιος καθηγητής των μαθηματικών για να κάνει μια απλή πρόσθεση, αφαίρεση, διαίρεση; Πράγματα που χρησιμεύουν στη ζωή μας και στην καθημερινότητά μας; Αυτό ισχύει και για τη μουσική τέχνη η οποία συνηθίζεται να αντιμετωπίζεται ως είδος πολυτελείας ή απλώς και μόνον, μέσο διασκέδασης από παλαιόθεν (αν εξαιρέσουμε την αρχαιοελληνική παρακαταθήκη και τις ενέργειες ορισμένων πολιτικών της σύγχρονης Ελλάδας). Τα θεωρητικά της Μουσικής εξηγούν τα μουσικά φαινόμενα. Η παρτιτούρα αποτελεί τη γλώσσα της μουσικής όπου κάποιος έχει την δυνατότητα να ερμηνεύσει ένα έργο άλλου δημιουργού, ακριβώς όπως λειτουργεί η γλώσσα που μιλάμε και γράφουμε.

ΕΡΩΤ.: Τα ωδεία έχουν ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Είναι δύσκολη η φοίτησή τους αν θέλεις να ακολουθήσεις μέχρι το πτυχίο την εκμάθηση μουσικής; Και πώς το Αλεξάνδρειο Ωδείο Γιαννιτσών σε οδηγεί σε επαγγελματική επάρκεια και σταδιοδρομία;

ΑΠΑΝΤ.: Το καθετί είναι εν δυνάμει εύκολο ή δύσκολο ανάλογα με τη διάθεση που έχει κάποιος να ασχοληθεί με αυτό. Φυσικά και όσο ανεβαίνει το επίπεδο σπουδών, η δυσκολία αυξάνεται (σταδιακή αύξηση δυσκολίας στο ρεπερτόριο που πρέπει να ερμηνεύσει ένας σπουδαστής προκειμένου να επιτύχει στις ετήσιες/προαγωγικές εξετάσεις). Αλλά ας μη ξεχνάμε ότι όταν ένας σπουδαστής ακολουθεί αυτή την οδό δεν παρατηρεί τη δυσκολία, αλλά των πλούτο γνώσεων που αποκομίζει από την ενασχόληση του με έργα της παγκόσμιας και νεοελληνικής έντεχνης μουσικής φιλολογίας και ελληνικής δημώδους παράδοσης.

ΕΡΩΤ.: Πώς αισθάνεσαι που ήσουν μαθητής εδώ και επέστρεψες καθηγητής και μάλιστα μετά από εξαίρετες πανεπιστημιακές σπουδές; Ήταν δύσκολο που ανέλαβες την διεύθυνση του Ωδείου Γιαννιτσών;

ΑΠΑΝΤ.: Αποτελεί τιμή μου που υπήρξα μαθητής του Αλεξάνδρειου Δημοτικού Ωδείου Γιαννιτσών μέχρι και το πέρας των βασικών σπουδών κιθάρας (πτυχίο κιθάρας. 1996). Από εκεί και ύστερα δίδαξα κιθάρα για πολλά συναπτά έτη και πλέον νιώθω χαρά λόγω του ότι κάποιοι από τους μαθητές και μαθήτριές μου εξελίχθηκαν σε επαγγελματίες της μουσικής και μάλιστα κατακτώντας περγαμηνές, ακαδημαϊκές και επαγγελματικές. Νιώθω όμως ακόμα μεγαλύτερη χαρά καθώς όλοι ανεξαιρέτως οι μαθητές και μαθήτριές μου αγάπησαν την κιθάρα και τη μουσική ανεξαρτήτως της μετέπειτα επαγγελματικής τους ιδιότητας. Πέραν της αγάπης τους για τη μουσική αποκόμισαν ένα στοιχείο που και εμένα μου το μεταλαμπάδευσαν οι γονείς μου και οι δάσκαλοί μου: Γίνε καλός και άξιος με ό,τι καταπιαστείς (και πάντα με σεβασμό και ηθική δεοντολογία).

Ανέλαβα την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ωδείου το 2007 έως και το 2014 (πρώτη θητεία)και από το 2019 έως και σήμερα, με αίσθημα ευθύνης στον μουσικό θεσμό που μου προσέφερε τα πρώτα και βασικά εφόδια για την μετέπειτα πορεία μου.O στόχος μου από την αρχή έως σήμερα ήταν και είναι ένας: Το Αλεξάνδρειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών να αποτελεί τον πλέον έγκυρο Φορέα Μουσικής Εκπαίδευσης και Πολιτισμού του τόπου μας. Αποτελεί χρέος στην μακρόχρονη πλέον ιστορία του.Όσον αφορά τις δυσκολίες, γίνεται κατανοητό ότι η δράση προκαλεί αντίδραση. Αυτό συνέβη από τα πρώτα κιόλας έτη υπηρέτησης μου ως διευθυντής του ωδείου, αλλά από τη στιγμή που ο στόχος ήταν και είναι ξεκάθαρος, τα όποια εμπόδια παρακάμπτονται. Ως διευθυντής του Ωδείου έχω κατά νου ότι δεν προΐσταμαι ενός μουσικού εκπαιδευτηρίου με στόχο το κέρδος, αλλά ενός ΘΕΣΜΟΥ του τόπου με πολιτισμικές και κοινωνικές προεκτάσεις.

ΕΡΩΤ.: Βρίσκεσαι ως καθηγητής και στην δημόσια εκπαίδευση. Θεωρείς πως υπάρχει ενδιαφέρον στα νέα παιδιά να σπουδάσουν μουσική; Η οικονομική κρίση και η καραντίνα έφερε μια συστολή. Θεωρείται η εκμάθηση της μουσικής πολυτέλεια;

ΑΠΑΝΤ.: Υπηρετώ ως καθηγητής κιθάρας στο Μουσικό Σχολείο Γιαννιτσών από το 2021 έως και σήμερα. Βέβαια και κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό στον τόπο είναι το γεγονός ότι υπηρετώ στη δημόσια εκπαίδευση από το 2006. Έχω υπηρετήσει στην Πρωτοβάθμιας όπως και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως δάσκαλος/καθηγητής μουσικής όπως και διατελώ Ακαδημαϊκός Υπότροφος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Φλώρινας. Άρα, έχω θητεύσει και στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης. Όσον αφορά τη μουσική ως πολυτέλεια, απάντησα σε προηγούμενη ερώτηση. Το αν η καραντίνα και η οικονομική κρίση αποτέλεσαν ανασταλτικούς παράγοντες στην εκμάθηση της μουσικής απαντάται στην πορεία των μουσικών οργανισμών η οποία σε πολλές των περιπτώσεων υπήρξε πτωτική (φαινόμενο που παρατηρήθηκε και σε μουσικούς οργανισμούς του εξωτερικού και δη της Δυτικής Ευρώπης). Εδώ λοιπόν υφίσταται η συνεισφορά του Κράτους και της παροχής πολιτισμικών αγαθών. Το μάθημα της μουσικής στα Δημοτικά Σχολεία και η ύπαρξη Μουσικών Σχολείων αποτελούν παροχές του Κράτους προς τους πολίτες, πράγμα που πρέπει να εκτιμηθεί δεόντως. Και αυτές οι παροχές είναι που διατήρησαν το ενδιαφέρον για τη μουσική εκπαίδευση. Επίσης και όσον αφορά το Ωδείο, το ενδιαφέρον δε μειώθηκε στο ελάχιστο ούτε κατά τη διάρκεια της καραντίνας, καθώς με μείωση των διδάκτρων και εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης οι σπουδαστές μας συνέχισαν το έργο τους. Το πρόβλημα υπήρξε στην έναρξη σπουδών υποψηφίων σπουδαστών λόγω του αρχάριου των περιπτώσεων, αλλά η πρακτική άσκηση υποκαταστάθηκε με ενημερώσεις, ακροάσεις έργων κ.λπ. Ως διδάσκων παιδαγωγικού τμήματος τονίζω στους φοιτητές και τις φοιτήτριές μου, ότι αυτό που θα πρέπει να μεταλαμπαδεύουν στους μικρούς μαθητές είναι η αγάπη για τη μουσική Τέχνη και Επιστήμη και η προώθηση της μουσικής ως ένα πεδίο της ίσης αξίας με τα άλλα γνωστικά αντικείμενα.

ΕΡΩΤ.: Ένα δημοτικό ωδείο με την ποιότητα του ΑλεξάνδρειουΩδείου μας προσφέρει την δυνατότητα να κατανοήσουμε το όφελος των τεχνών στη ζωή μας;

ΑΠΑΝΤ.: Το Αλεξάνδρειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών ως θεσμός του τόπου επιτελεί κοινωνικό έργο. Πέραν της εγκυρότητας των μουσικών σπουδών που πραγματοποιούνται στους κόλπους του, προσφέρει στους πολίτες συναυλίες με μουσικολογικό-ιστορικό βάθος, ως κοινωνικό αγαθό. Οι σπουδαστές και η ευρύτερη κοινωνία έρχονται σε επαφή με μνημειώδη έργα της παγκόσμιας έντεχνης μουσικής φιλολογίας αλλά και των μουσικών επιτευγμάτων του νεοελληνικού πολιτισμού. Αυτή η επαφή ενισχύει την έννοια του σκέπτεσθαι. Άλλωστε οι τέχνες ποτέ δεν ήταν αποστασιοποιημένες από το κοινωνικό γίγνεσθαι, αλλά σε πολλές των περιπτώσεων, λύσεις σε κοινωνικά αδιέξοδα.Ακόμα και οι καλλιτέχνες που θέλησαν να αποκοπούν από το κοινωνικό γίγνεσθαι και ακολουθήσουν το δόγμα «Η τέχνη για την τέχνη» δεν τα κατάφεραν. Η κοινωνικοπολιτική Ιστορία τους ενέταξε γιατί η Ιστορία είναι αμείλικτη και η Μουσική Τέχνη και Επιστήμη είναι μέρος της. Γι’ αυτό το λόγο το Δημοτικό μας Ωδείο θα πρέπει να απολαμβάνει της αμέριστης στήριξης του Δήμου Πέλλας, καθώς αποτελεί τον εκπρόσωπό του στα μουσικά και πολιτιστικά πράγματα του τόπου μας.

ΕΡΩΤ.: Πότε μπορεί να αρχίσει κάποιο παιδί τις σπουδές του στη μουσική και πόσα χρόνια ωδείο για να πάρει δίπλωμα. Διαφορετικά για κάθε όργανο; 

ΑΠΑΝΤ.:Καταρχάς στο πλαίσιο σπουδών του Ωδείο λειτουργεί το τμήμα μουσικής προπαιδείας, όπου ο υποψήφιος σπουδαστής και σπουδάστρια κατανοεί με παιγνιώδεις τρόπους τις βασικές μουσικές έννοιες. Στη συνέχεια στις πρωτοσχολικές ηλικίες δύναται να γίνει η έναρξη σπουδών σε κάποιο μουσικό γνωστικό αντικείμενο που αφορά χειρισμό μουσικού οργάνου. Τα έτη σπουδών διαφέρουν ανά μουσικό όργανο ανάλογα με τα διατυπωθέντα στην ύλη σπουδών που προβλέπεται για κάθε μουσικό όργανο ή την φωνητική τέχνη (μονωδία, βυζαντινή ψαλτική τέχνη) από το Υπουργείο Πολιτισμού. Όμως τα προαναφερθέντα αποτελούν ενδεικτικές σημειώσεις. Όλοι έχουν την δυνατότητα να προσέλθουν στο Ωδείο ανεξαρτήτως ηλικίας και επίσης να περατώσουν τις σπουδές αρκεί να υπάρχει η θέληση.

  • Το Αλεξάνδρειο Δημοτικό Ωδείο Γιαννιτσών ετοιμάζει μια μεγάλη εκδήλωση τον Απρίλιο. Με την συμμετοχή φυσικά σπουδαστών του Ωδείου. Μια μεγάλη παραγωγή όπως άλλωστε αρμόζει στο μέγεθος σπουδών που προσφέρει.

Άξιον Εστί (Ελύτης/Θεοδωράκης) για τα 50 χρόνια από την Αποκατάσταση της Δημοκρατίας!

Προσκεκλημένος σολίστ στο ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή ο σπουδαίος ερμηνευτής Κωνσταντίνος Τσαχουρίδης!

  • Τρόποι επικοινωνίας για όποιον επιθυμεί να βάλει στη ζωή του τη μουσική

Αλεξάνδρειο Ωδείο Γιαννιτσών Δήμου Πέλλας.

e-mail: odeio@depag.gr

Αγ. Γεωργίου 2, Γιαννιτσά

Τηλ. Γραμματείας: 23820 24434

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*