Αργαλειοί, πλέξιμο και κέντημα στα σχολεία: Στόχος η αναβίωση ελληνικών παραδοσιακών τεχνών

Ειδικούς χώρους-μικρά εργαστήρια σε όλα τα δημοτικά σχολεία θέλει να φτιάξει η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη προκειμένου οι μικροί μαθητές να μαθαίνουν υφαντική, κέντημα, πλέξιμο και κεραμική. Σε μια εποχή που τα παιδιά δεν αποχωρίζονται τα «σύγχρονα παιχνίδια τους» και τα σχολεία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα η υπουργός φιλοδοξεί να τα πείσει να πιάσουν τους αργαλειούς και τα ..κεντήματα, τα οποία ούτε σε φωτογραφίες έχουν δει. Μάλιστα για το σκοπό αυτό προχώρησε σε έγκριση σχετικού κονδυλίου ύψους 4 εκατ. ευρώ για εξοπλισμό και υλικά (δηλαδή κλωστές, βελόνες, σταμπαριστά κεντήματα και πηλό; ).

Γιατί έλαβε τέτοια απόφαση το υπουργείο; Όπως αναφέρει η σχετική απόφαση στόχος είναι η αναβίωση ελληνικών παραδοσιακών τεχνών και την ενίσχυση της δημιουργικής εκπαίδευσης των μαθητών.

Το πρόγραμμα φέρει τον τίτλο “Πολιτιστική Παιδεία – Εργαστήρια Δημιουργίας και Χειροτεχνίας” και περιλαμβάνει τη δημιουργία ειδικών γωνιών-εργαστηρίων χειροτεχνίας σε κάθε σχολική μονάδα. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει διδασκαλία υφαντικής, κεντήματος, πλεξίματος και κεραμικής και θα εφαρμόζεται σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας.

Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα

Σύμφωνα με την απόφαση, η παραδοσιακή χειροτεχνία αποτελεί βασικό στοιχείο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας, ωστόσο η μετάδοσή της στις νεότερες γενιές έχει σχεδόν εκλείψει. Το πρόγραμμα επιδιώκει να καλύψει αυτό το κενό, ευθυγραμμιζόμενο με τις προτεραιότητες της UNESCO για εκπαίδευση στην πολιτιστική ποικιλομορφία, και να ενισχύσει τη σύνδεση των μαθητών με τη δημιουργική εργασία και την πολιτιστική ταυτότητα.

Τι θα προσφέρει στους μαθητές:

Το πρόγραμμα επιδιώκει να ενισχύσει τη συστηματική εκμάθηση παραδοσιακών τεχνών και να δημιουργήσει συνθήκες που συνδυάζουν τη θεωρία με την πρακτική εξάσκηση, προάγοντας παράλληλα τη δημιουργικότητα και την πολιτιστική συνείδηση των μαθητών.

Και θα προσφέρει σύμφωνα με το υπουργείο:

1. Ανάπτυξη δημιουργικότητας και φαντασίας, μέσω πρακτικής εξάσκησης σε υφαντική, κέντημα, πλέξιμο και κεραμική.

2. Καλλιέργεια συναισθηματικής νοημοσύνης, αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης.

3. Ενίσχυση παρατηρητικότητας, υπομονής και δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.

4. Προώθηση ομαδικού πνεύματος και επικοινωνίας, δημιουργώντας ευκαιρίες για νέες εμπειρίες.

5. Συγκέντρωση και απομάκρυνση από ψηφιακές συσκευές, όπως κινητά και tablets.

6. Κατανόηση της αξίας διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω βιωματικής μάθησης.

Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά

Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με τη Σύμβαση για τη Διαφύλαξη της της UNESCO, ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά ορίζονται ανάμεσα στα άλλα οι πρακτικές, γνώσεις και τεχνικές τις οποίες τα άτομα αναγνωρίζουν ότι αποτελούν μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς τους, καθώς και, τα συνδεόμενα με αυτά εργαλεία, αντικείμενα, χειροτεχνήματα και πολιτιστικοί χώροι. Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, αποκτώντας μια αίσθηση ταυτότητας και συνέχειας, ένα συλλογικό αίσθημα «ανήκειν». Η παραδοσιακή χειροτεχνία αποτελεί βασικό στοιχείο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας, αλλά η μετάδοσή της στις νεότερες γενιές έχει σχεδόν εκλείψει. Η εκπαίδευση μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αναζωογόνηση των τοπικών τεχνών και στη σύνδεση των παιδιών με τη δημιουργική εργασία και την πολιτιστική ταυτότητα.

Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να καλύψει ένα κενό στη βιωματική, χειρωνακτική και πολιτιστική εκπαίδευση, ευθυγραμμιζόμενο με τους στόχους της UNESCO για εκπαίδευση στην πολιτιστική ποικιλομορφία.

Πηγή ethnos.gr

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*