
Την Παρασκευή 25 Ιουλίου αναμένονται οι Βάσεις Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.Φέτος 88.637 υποψήφιοι συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, διεκδικώντας 68.788 θέσεις σε πανεπιστημιακά τμήματα για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.
Οι περισσότερες σχολές αναμένεται να παρουσιάσουν σχετική σταθερότητα, χωρίς μεγάλες διακυμάνσεις στις βάσεις. Αναλυτικότερα:
- Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικές Σπουδές), οι βάσεις αναμένεται να υποχωρήσουν κατά περίπου 200 μόρια.
- Πτώση 50 έως 150 μορίων εκτιμάται στο 3ο Πεδίο (Σπουδές Υγείας).
- Αντίθετα, αυξητικές τάσεις παρουσιάζουν το 2ο και το 4ο Πεδίο (Θετικές Επιστήμες και Οικονομία-Πληροφορική), με εκτιμώμενη άνοδο 150 έως 200 μορίων -ειδικά σε σχολές υψηλής ζήτησης του 2ου Πεδίου, όπου η άνοδος μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Η τελική εικόνα των βάσεων θα διαμορφωθεί από την κατανομή των υποψηφίων, τις επιδόσεις τους και τη σειρά προτίμησης που δήλωσαν στο μηχανογραφικό δελτίο.
Η σιωπηλή αδικία των κοινών τμημάτων στο Μηχανογραφικό
Είναι άδικο να δίνουν την ψυχή τους σε εξετάσεις και στο τέλος να χάνονται μέσα στη στατιστική ασάφεια ενός συστήματος που συγκρίνει το ασύγκριτο. Είναι άδικο να τους μαθαίνουμε από μικρούς ότι δεν συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια – και όταν μεγαλώσουν να τους βαθμολογούμε ακριβώς έτσι.
Στο πλαίσιο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε για μια ακόμη φορά ένα από τα παράδοξα των πανελλαδικών εξετάσεων που αν και μένει στο περιθώριο των δημοσίων συζητήσεων δημιουργεί πολλά θέματα στους όρους εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Αθόρυβα, θεριεύει ένα φαινόμενο που δεν αγγίζει τους τίτλους των εφημερίδων, αλλά αγγίζει την ψυχή κάθε παιδιού που παλεύει για μια θέση στο πανεπιστήμιο. Είναι τα κοινά τμήματα — εκείνα τα ΑΕΙ που δηλώνονται από υποψηφίους διαφορετικών επιστημονικών πεδίων, που εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα και κρίνονται με… ενιαίο μέτρο. Ένα μέτρο άδικο, σαθρό, που μετατρέπει την προσπάθεια σε λοταρία και τη δικαιοσύνη σε ευσεβή πόθο.
Πώς συγκρίνονται ανόμοιοι κόποι;
Φανταστείτε τον Γιάννη, μαθητή Ανθρωπιστικών Σπουδών, να παλεύει με τα Αρχαία, την Ιστορία και τα Λατινικά. Στην ίδια σειρά κατάταξης για το ίδιο πανεπιστημιακό τμήμα βρίσκεται και η Μαρία, του 4ου πεδίου, που εξετάζεται σε Πληροφορική, Οικονομία και Μαθηματικά. Δυο δρόμοι που δεν τέμνονται πουθενά, δυο γνωστικά τοπία με ριζικά διαφορετικές απαιτήσεις, ρίχνονται στον ίδιο πίνακα βαθμολογικής κατάταξης. Το αποτέλεσμα; Η επιτυχία κρίνεται όχι από την προσπάθεια, αλλά από το στατιστικό… που ευνόησε.
Γιατί αυξάνονται κάθε χρόνο τα κοινά τμήματα;
Ο λόγος είναι απλός, αλλά όχι αθώος. Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στέρησε φοιτητές από τα περιφερειακά τμήματα. Με τον κίνδυνο να κλείσουν ελλείψει εισακτέων, τα τμήματα αυτά άρχισαν να ζητούν ένταξη και σε άλλα πεδία, με στόχο να διευρυνθεί η «δεξαμενή» υποψηφίων. Το Υπουργείο Παιδείας ανταποκρίθηκε με ευκολία. Έτσι, τα Τμήματα Περιβάλλοντος εντάχθηκαν και στο 4ο Πεδίο, παρότι το 4ο δεν διδάσκει καν Φυσικές Επιστήμες. Οι Στρατιωτικές Σχολές, υπό την πίεση των άδειων αιθουσών, ετοιμάζονται να δεχτούν υποψηφίους όχι μόνο από το 2ο, αλλά και από το 3ο και το 4ο Πεδίο.
Το αποτέλεσμα είναι εκρηκτικό: Από 132 κοινά τμήματα το 2017, φτάσαμε στα 181 το 2025. Το 40% περίπου των πανεπιστημιακών τμημάτων, δηλαδή, δέχεται εισακτέους από διαφορετικά πεδία. Τέσσερις στους δέκα εισακτέους συγκρίνονται με «παιχνίδι στα χαρτιά». Μια εκπαιδευτική ρουλέτα που δεν ξέρεις ποιον θα «πληρώσει».
Alfavita.gr
Κάντε το πρώτο σχόλιο