Παλιά χρέη σε Δήμους: Τι προβλέπει όμως η ρύθμιση του ΥΠΕΣ – Παραγραφή χρεών σε δήμους στην πενταετία

Είναι κανόνας από τους δήμους της χώρας και μετά από ελέγχους που γίνονται στα ταμειακά τους υπόλοιπα, οι πολίτες να παραλαμβάνουν αλληλογραφία με χρέη που αφορούν παλιές κλήσεις, πρόστιμα, δημοτικά τέλη κ.ά. Οι περισσότεροι τα έχουμε ήδη ξεχάσει και πολλοί δεν θυμόμαστε πως έχουν προκύψει.

Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει σε σχέση με την υποχρέωση του πολίτη ως προς τα συγκεκριμένα χρέη με νόμο που ψηφίστηκε από το 2022 και τα διαγράφει. Οι οφειλές που παραγράφονται αφορούν τέλη ακίνητης περιουσίας, εισφορά σε χρήμα για την ένταξη ακινήτου στο σχέδιο πόλης κ.λπ. Κλήσεις και τέλη στη ΔΕΗ που έπρεπε να αποδοθούν την περίοδο των μνημονίων. Εξαιρούνται οι οφειλές από αδήλωτα τετραγωνικά που έχουν σχέση με την νομιμοποίηση και την ταυτότητα του ακινήτου σας.

Την παραγραφή των οφειλόμενων χρεών προς τους δήμους, πέντε έτη μετά τη βεβαίωσή τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων, προβλέπει άρθρο νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών όπως προβλέπεται στο άρθρο 38 «Σύστημα καινοτομίας στον δημόσιο τομέα – Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις». Οι οφειλές που παραγράφονται αφορούν τέλη ακίνητης περιουσίας, εισφορά σε χρήμα για την ένταξη ακινήτου στο σχέδιο πόλης, κλήσεις του ΚΟΚ, τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης, κοιμητηρίων και άλλες.

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, οι οφειλές των πολιτών προς τους δήμους από το 2009 έως το 2012 διαγράφονται οριστικά. Οφειλές ετών 2013-2017 μπορούν να εισπραχθούν σε χρονικό διάστημα έως και δύο χρόνια από τη δημοσίευση του νόμου. Για τις οφειλές από το 2018 και μετά οι δήμοι μπορούν να βεβαιώνουν τα οφειλόμενα ποσά και να προβαίνουν στις αναγκαίες ενέργειες για την είσπραξή τους έως και πέντε έτη μετά τη βεβαίωση της οφειλής.

Μέχρι το 2022 ο χρόνος παραγραφής των χρηματικών αξιώσεων των δήμων από τους πολίτες ξεπερνούσε τα 20 χρόνια, ωστόσο στην «πλειονότητά τους αφορούν χρήματα τα οποία απλώς μεταφέρουμε από προϋπολογισμό σε προϋπολογισμό, αλλά δεν υπάρχει η δυνατότητα να εισπραχθούν, παρά μόνο μέσω αγωγής, την οποία όμως οι δήμοι αποφεύγουν ειδικά για μικρά ποσά.

Η ρύθμιση καταλαμβάνει όλα τα χρέη προς τους Δήμους και, ενδεικτικά, τις οφειλές από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, τον Δημοτικό Φόρο Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων, τα διάφορα Δυνητικά Δημοτικά Τέλη και τις σχετικές προσαυξήσεις και πρόστιμα. Περιλαμβάνει επίσης χρέη από πρόστιμα παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης που επιβάλλονται από δημοτικές επιχειρήσεις, τέλη κοιμητηρίων, τέλη επί των ακαθάριστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων.

Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι οι οφειλές των πολιτών προς τους δήμους της χώρας, ειδικά των μεγάλων πόλεων εκτός Αθήνας ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ σε κάποιες περιοχές, από τα οποία κάθε χρόνο με μεγάλη δυσκολία καταφέρνουν οι δήμοι να εισπράξουν κάποιες ελάχιστες χιλιάδες. Το μεγάλο πρόβλημα εμφανίζεται στην εισφορά σε χρήμα μεγάλων ποσών, κυρίως για ακίνητα που πρέπει να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης.

Προτείνουν ότι θα πρέπει να δοθεί στους πολίτες η δυνατότητα να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις, ώστε και ο δήμος να μπορεί να εισπράξει κάποια από τα οφειλόμενα. Η οριζόντια διαγραφή όλων των χρεών δεν βοηθάει, επισημαίνουν οι άνθρωποι των ΟΤΑ.

Οι περιπτώσεις που αφορούν εισφορά σε χρήμα για την ένταξη ακινήτου στο σχέδιο πόλης είναι αρκετές και όταν υπάρχουν ποσά ύψους 50.000 ευρώ, τα οποία δεν μπορούν να καταβάλουν οι πολίτες πρέπει να γίνεται ρύθμιση.

Η ρύθμιση του υπουργείου Εσωτερικών στηρίζεται, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, στη δυσανάλογη επιβάρυνση και στους πολίτες, αλλά και στον φορέα-δήμο που προσπαθεί να εισπράξει, όπως αυτή έχει καταγραφεί στην ειδική έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, με θέμα «Έσοδα δήμων και Κράτος Δικαίου». Συχνά παρατηρούνται η επιβάρυνση και ο αιφνιδιασμός των πολιτών που καλούνται ακόμα και 20 χρόνια μετά να καταβάλουν ποσά για κάποιο πρόστιμο που μπορεί να έχουν πληρώσει χωρίς να έχουν κρατήσει μετά από τόσο καιρό την απόδειξη, επιβάρυνση των δικαστηρίων με πολλές δυσαπόδεικτες και περιορισμένης σημασίας προσφυγές, διενέξεις και διαρκής ένταση μεταξύ δημοτικών αρχών, συλλογικών φορέων και εποπτευουσών αρχών και εντέλει ανασφάλεια δικαίου.

Στην ειδική έκθεση του Συνηγόρου αναφέρεται ότι οι δήμοι επιβάλλουν πολλές φορές τέλη, τα οποία οι πολίτες τα αγνοούν. Επίσης υπάρχει μεγάλη ανομοιομορφία των χρεώσεων από δήμο σε δήμο. Ενδεικτικά, όσον αφορά την ανταποδοτικότητα των δημοτικών τελών ο νόμος, όπως επισημαίνεται στην έκθεση, δίνει τη δυνατότητα θέσπισης επτά συντελεστών, ωστόσο οι δήμοι πρακτικά χρησιμοποιούν μόνο δύο – οικιακός και επαγγελματικός. Είναι βέβαια ολοφάνερο ότι ένα εστιατόριο δεν παράγει τα ίδια απορρίμματα με ένα γραφείο, ωστόσο κατατάσσονται στον ίδιο συντελεστή.

Μόλις λοιπόν παραλάβετε χαρτί με το οποίο καλείστε να πληρώσετε παλιά κλήση, κάποιο χρέος που αφορά τέλη ακινήτου αλλά δεν θυμάστε και ίσως κάποιο πρόστιμο που μπορεί να έρχεται από το μακρινό παρελθόν, αναζητήστε τα δικαιώματά σας και ρωτήστε πραγματικά πόσο υποχρεωμένοι είστε να το αποδώσετε.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*